Ob četrtem protikoronskem paketu: Vlada Janeza Janše ni sposobna odgovoriti na aktualne izzive, bi pa nadzorovala ljudi

Poslanci v državnem zboru smo že petič odločali o isti zadevi. O ukrepih, ki bi, če bi vladna koalicija slišala in sprejela dobre predloge opozicije in stroke, veljali in delovali že vsaj dva meseca.

Sicer je prav, da popravljamo vladne napake in veljavnost nekaterih ukrepov podaljšujemo, a v zadnjih treh mesecih je bilo teh napak in zamujenih priložnosti preprosto preveč.

Ukrepi, ki ne delujejo

Dobrih 5 milijard evrov težki vladni ukrepi preprosto ne delujejo, pomoč na prave naslove še ni prispela, če sploh kdaj bo.

Pred kratkim je vladi ogledalo nastavil fiskalni svet in ocenil, da je dejanski učinek vladnih ukrepov do začetka julija znašal nekaj manj kot 1,1 milijarde evrov, kar je logična posledica slabo pripravljene zakonodaje.

Kljub temu so se predstavniki vlade in koalicije predstavljali kot veliki rešitelji, ki delijo denar, in ustvarjali vtis, da jim morajo biti ljudje za vsakršno pomoč neizmerno hvaležni.

Namesto da popravljamo napake iz preteklosti, bi danes že morali imeti odgovor, kako zaščititi najranljivejše, kako preprečiti vdor virusa v domove za starejše, kako poskrbeti, da bodo naše zdravstvene ustanove pripravljene.

Domovi za starejše: Vlada se kljub številnim žrtvam v prvem valu ni ničesar naučila

Nove okužbe v domovih za starejše občane kažejo, da vlada vse do danes ni bila sposobna zaščititi ranljivih skupin.

V LMŠ smo pristojnega ministra že sredi aprila naslovili vprašanja, zakaj obolelih oskrbovancev domov, ki sodijo med najbolj ogrožene, ne hospitalizirajo in zakaj domovom, kljub napovedim, niso zagotovili ustrezne opreme in dovolj zdravstvenega kadra. 

Zadrževanje obolelih s COVID-19 v domovih za starejše ogroža tudi življenja zdravih stanovalk in stanovalcev.

Ob tem ne gre pozabiti: 80% vseh smrtnih žrtev je bilo v prvem valu žal prav v teh ustanovah. Vlada pa je vse skupaj pojasnjevala s skrajno neprimernimi tviti.

Iz enega v drug ekstrem

Z žarišči širjenja virusa se vlada torej ni ukvarjala, raje nas je čez noč zaprla v občine, s tem pa globoko posegla v človekove pravice in temeljne svoboščine. Še bolj nenavadno pa je, da je nato, prav tako čez noč, Slovenija kot prva v Evropi razglasila konec epidemije. In to kljub opozorilom stroke, da preveč sproščeno vendarle ne smemo ravnati.

Brez premisleka je vlada  sprostila vse ukrepe, odprla meje – kar je epidemiologe (celo tiste »njihove«) še najbolj skrbelo.

Potem je vlada ugotovila, da je bila storjena napaka, da se virus ponovno širi, ter preko svojih govorcev na novinarskih konferencah sporočila, kdo je odgovoren – po mnenju vlade so krivi ljudje, ker ne spoštujejo pravil.

Pa bi morala vlada najprej pomesti pred svojim pragom. Njeni predstavniki se – skupaj s predsednikom države – sami niso držali pravil. Medtem ko so ljudem pridigali o varnostni razdalji in uporabi zaščitnih mask, so se sami prostodušno sprehajali brez prvega in drugega.

Minister Hojs je, medtem ko je ljudi na lepo sončno nedeljo pozival, naj ostanejo med štirimi stenami, objavljal tvite s svojega »delovnega« popotovanja, na katerem je mimogrede obiskal še vikend svoje tašče.

Da o šefu NIJZ-ja, ki ga je na direktorskem mestu ustoličila prav aktualna vlada, in njegovem poznavanju lastnih priporočil sploh ne govorimo.

Vlada pravi, da je med ljudmi zaokrožil lažen občutek, da je virus premagan. Ampak kdo jim je dal ta lažen občutek, da je virus premagan? Vlada jim ga je dala, tudi takrat, ko je »zmago« nad epidemijo razglasila s preletom  ameriških lovcev nad Slovenijo.

Vlada je kriva, da je drugi val že v Sloveniji.

Pod pretvezo skrbi za zdravje vsiliti nadzor nad ljudstvom

Vladi gre za nadzor, to je bistvo. V zakone, ki naj bi preprečevali pretečo gospodarsko in socialno krizo, se je ves čas trudila stlačiti tudi nadzorstvene člene ali pa člene, ki obračunavajo s tistimi, s katerimi se vlada ne strinja. Najprej dodatna pooblastila policiji, nato »napad« na nevladne okoljske organizacije, pa spremembe pri gradbenih dovoljenjih … zdaj aplikacija. V vsakem predpisu najdemo gnilo jajce. Neko manipulacijo.

Morda želijo  z javnim glodanjem mobilne aplikacije preusmeriti pozornost s kake nove kadrovske, zaslužkarske ali druge rabote. Ne bi bili presenečeni.

Kakor koli, aplikacija je sporna. Informacijski pooblaščenec je naštel goro razlogov. Denimo, da gre za »velik poseg v številne ustavno zagotovljene pravice posameznika«.

Sama aplikacija pa ne bo imela učinka. Morda bi ga imela, če bi bilo vzpostavljeno zaupanje. Pa ga ni. Ne v vlado, katere notranji minister – ki to še je ali pa ni več – si je želel podrediti policijo in Nacionalni preiskovalni urad. Ki policiji in profesionalcem lepi politično etiketo, v resnici pa si jo je politično želel podrediti on sam.

Pod črto

Z epidemijo se lahko država uspešno sooči le, če ljudje verjamejo temu, kar vlada sporoča. Da imajo ljudje namesto občutka negotovosti občutek, da bo še vse dobro. Vlada Janeza Janše je to zaupanje zaradi svojih ravnanj in dejanj izgubila. Zaupanje lahko pridobi nazaj le državnik, takih pa v tej vladi ni.