Brane Golubović v poslanskem vprašanju vladi: Zakaj še en netransparetnen posel v »zadnji minuti«?

Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ), ki ga je leta 2013 s sklepom ustanovila Vlada RS, je za vzpostavitev klicnega centra za sledenje stikom z okuženimi s koronavirusom mimo javnega razpisa za pol leta podelil posel podjetju vprašljivih referenc, ki je bilo ustanovljeno šele 5. januarja letos.

Gre za najnovejšo v dolgi vrsti problematičnih izvedb javnih naročil, do katerih prihaja pod aktualno vladajočo garnituro. Tudi tokrat je do podelitve posla prišlo v »zadnji minuti«, kar je znova onemogočilo transparentnost postopka. Ravno takšno izogibanje transparentnosti se je že večkrat izkazalo kot izjemno škodljivo za proračun; zadnji tak primer so denimo zasoljeni dodatni stroški za vzdrževanje predihovalnikov.

NIJZ je sredi avgusta na portalu javnih naročil objavil obvestilo, da je brez predhodne objave javnega razpisa oddal naročilo za vzpostavitev klicnega centra za sledenje stikom z okuženimi s koronavirusom podjetju City Connect, d. o. o. iz Brežic. Kot smo izvedeli iz medijev,  je bilo podjetje ustanovljeno šele 5. januarja 2021, poslovne prostore naj bi odprlo v začetku junija. Je del skupine City Connect s sedežem na Irskem, ki slovi kot davčna oaza.

NIJZ je na omenjenem portalu objavil, da je bil postopek brez objave razpisa potreben »zaradi skrajne nujnosti«, ki naj je ne bi mogli predvideti.»Vzpostavitev klicnega centra je bila v načrtu že dalj časa, vendar je bila težava, ker ni bilo na voljo finančnih sredstev,« so zapisali, denar pa naj bi bil zagotovljen šele s sprejetjem zakona o nujnih ukrepih na področju zdravstva.  

Ob omenjanju skrajne nujnosti, ki naj je ne bi mogli predvideti, je predvsem skrajno nerodno to, da so slovenski epidemiologi že lanskega oktobra opozarjali, da ne zmorejo več slediti vsem stikom okuženih s koronavirusom, mesece pred tem pa so opozarjali, da potrebujejo dodatne kadre za pomoč pri sledenju stikov. Prav tako smo vas na nujnost sledenja stikov opozarjali tudi v poslanski skupini LMŠ, saj je bila to ena izmed ključnih napak vlade pri soočanju z epidemijo.

S koronavirusom smo tako soočeni od lanskega marca, skoraj enako dolgo s potrebami epidemiološke službe, vsi smo vedeli, da obstaja velika možnost, da bo število okuženih jeseni močno naraslo, NIJZ pa se je podelitve posla lotil v zadnji minuti.

Zato vas sprašujem:

·        Zakaj ste – kljub večmesečnim opozorilom epidemiologov – tako dolgo čakali z vzpostavitvijo klicnega centra?
·        Zakaj niste že pred časom izpeljali transparentnega javnega razpisa, na katerem bi za posel lahko konkurirali vsi zainteresirani profesionalni klicni centri, tudi klicni centri iz Slovenije, ki na tem področju tudi na mednarodnem trgu zelo uspešno delujejo že vrsto let?
·        Kako je NIJZ vzpostavil kontakt s podjetjem City Connect d.o.o.?
·        Kakšne pogoje je zahteval NIJZ in zakaj je bilo izbrano ravno podjetje City Connect, d. o. o.?
·        Ali so se predstavniki MGRT kdaj srečali z lastniki podjetja City Connect d.o.o.? Če so se, kaj je bila tema pogovorov?
·        Ali je podjetje City Connect d.o.o.za odprtje svoje podružnice v Sloveniji prejelo kakšna nepovratna sredstva s strani države?