Brane Golubović: Poslanec ima pravico tajno glasovati, Državni zbor pa mu mora to pravico zagotoviti – tudi če je poslanec okužen ali v izolaciji.

Umik soglasja Karla Erjavca h kandidaturi za predsednika vlade je dosegel svoj namen. Državni zbor je začel resno iskati rešitve, kako poslancem, ki se zaradi opravičljivih razlogov (na primer Covid-19) ne morejo fizično udeležiti seje, zagotoviti ustavno pravico do tajnega glasovanja.

V Evropskem parlamentu so to uredili. Tudi Državna volilna komisija to zna, saj so tajne in neposredne nadomestne volitve župana v Velenju ter referendum v Rogaški Slatini izvedli kljub epidemiji. S pomočjo mobilnih volilnih odborov so lahko glasovali tudi okuženi in izolirani na domu.

Zato smo v LMŠ prepričani, da je na podoben način možno izvesti tudi tajno glasovanje zunaj sedeža Državnega zbora – le volja mora biti, da se poslancem, pod določenimi pogoji, to njihovo ustavno pravico tudi omogoči. Nenazadnje smo se znašli v neki novi normalnosti, v kateri bolni, okuženi in preventivno samoizolirani doma ostanejo tudi ali pa predvsem zato, da zaščitijo svoje zdrave kolege.

Ustava tajno glasovanje predvideva za najbolj pomembna odločanja, zato mora Državni Zbor pravico glasovati na tajnih volitvah zunaj svojega sedeža omogočiti vsem poslancem in poslankam, ki se seje zaradi zdravstvenih razlogov fizično ne morejo udeležiti. Če je treba za to spremeniti poslovnik, ga moramo spremeniti čim prej. Ko smo spreminjali poslovnik za javno glasovanje na daljavo, smo ga spremenili zelo hitro. Od odločitve za dopolnitve poslovnika do njegovega sprejetja na seji Državnega zbora (7. aprila 2020) je minilo samo 14 dni. A takrat je bilo to v interesu koalicije in so pospešili postopke. LMŠ ter večji del opozicije je to dopolnitev pomagal sprejeti, ker je bilo to tudi v interesu delovanja države.

Vsakršno zanikanje pravice tajnega glasovanja zunaj sedeža Državnega zbora ali oviranje spremembe poslovnika bi pomenilo, da Državni zbor pri tajnih glasovanjih še naprej dopušča neustavnost. Dopušča, da bodo lahko glasovali samo zdravi poslanci oziroma tisti, ki niso v (samo)izolaciji. Tovrstna diskriminacija izvoljenih predstavnikov ljudstva pa bi lahko pomenila zaton parlamentarizma v Sloveniji, njegov suspenz.

A kljub vsej napetosti verjamem, da bomo v Državnem zboru vendarle hitro našli ustrezno rešitev, ki jo bosta podprli vsaj 2/3 poslank in poslancev.

Brane Golubovič, vodja poslanske skupine LMŠ